NO / EN

Forslag om utsettelsesordning for formuesskatt

Regjeringen v/Finansdepartementet har foreslått å innføre en varig ordning for betalingsutsettelse av formuesskatt fra og med 2026. Forslaget innebærer ingen skattelettelse men ordningen er tiltenkt å avbøte for skatteytere som har reelle likviditetsutfordringer med å betale formuesskatt. Forslaget omfatter personlig skattytere som eier virksomhetsformuer, dvs. formue i børsnoterte og unoterte aksjer, andeler i ansvarlige selskaper. samt enkelte driftsmidler og næringseiendom i enkeltpersonforetak.

Skattyter som oppfyller vilkårene og som ønsker utsettelse må kreve dette overfor skattemyndighetene. Det foreslås at det kun er fysiske personer som skal kunne kreve betalingsutsettelse. Personer med begrenset skatteplikt til Norge for formue (f.eks. fast eiendom i Norge) vil etter forslaget kunne benytte ordningen.

Forslaget innebærer at det kan kreves utsettelse med formuesskatten for inntil tre år. Det betyr at formuesskatten for inntektsåret 2026, som fastsettes i 2027, kan utsettes til og med 2029, og skal betales senest 31. mai i 2030. 

Det er et vilkår for at det skal kunne kreves utsettelse at formuesskatten det enkelte skatteåret er minst NOK 30 000. Det oppstilles ikke et vilkår om regnskapsmessig underskudd i virksomhetene for å bli innvilget utsettelse. Den utsatte betalingsforpliktelsen vil bestå uavhengig av utviklingen i formuen og om virksomheten formuen knytter seg til, går konkurs.

Utsatt innbetaling av formuesskatt foreslås innført slik at skattyter innvilges nedsettelse av forskuddsskatt og forskuddstrekk tilsvarende utsatt formuesskatt.  

For at ordningen skal treffe skattytere med reelle likviditetsutfordringer er det foreslått at utsatt formuesskatt ilegges en rente på markedsvilkår. Siden forslaget ikke inneholder krav om sikkerhetsstillelse for utsatt betaling av formuesskatten, foreslås det at renten skal tilsvare markedsrenten. Det foreslås  at renten skal tilsvare Norges Banks styringsrente tillagt 5 prosentenheter, som med dagens styringsrente tilsvarer en rente på 9,25 pst. Renten foreslås fastsatt halvårlig, med virkning fra henholdsvis 1. januar og 1. juli. Betales ikke skatten innen den utsatte betalingsfristen vil det etter den foreslåtte ordningen påløpe forsinkelsesrenter på vanlig måte. Skattyter kan velge å tre ut av ordningen, helt eller delvis, på ethvert tidspunkt i utsettelsesperioden. 

Rentekompensasjonen er etter vår vurdering det største ankepunktet mot forslaget. Rentekostnaden, med påslag på 5 prosentenheter på styringsrenten, vil medføre at ordningen totalt sett blir så kostbar for skattyter at den sannsynligvis i liten grad vil bli benyttet. Skal ordningen treffe sin målgruppe bør rentetillegget vesentlig reduseres. Ordningen er planlagt å tre i kraft med virkning fra skatteåret 2026. 

Det innebærer at et endelig forslag for innføring av ordningen med utsatt betaling av formuesskatten kan forventes fremlagt som del av endringer i skattelovgivningen, som foreslås i forbindelse med statsbudsjettet 2026 med antatt fremleggelse i oktober 2025. Avslutningsvis bemerkes at faktum at en ordning med utsatt innbetaling av formuesskatt foreslås tilsier at skatten, slik den er utformet i dag, er ugunstig og at departementet bør foreta en helhetlig gjennomgang av regelverket om formuesskatt.

Ta kontakt

Bård Christian Braathen
Partner/Advokat